Kwaliteit
Een laadpaal is een gebruiksvoorwerp en moet dus met de nodige kwalitatieve componenten vervaardigd worden. Daarom wordt er enkel met A merken gewerkt om zo de levensduur en langdurige laadkwaliteit te behouden.
Slimme laadpalen
Er wordt wel al eens gesproken van een slimme laadpaal en een domme laadpaal. Verder bordurend op kwaliteit, zie ik mezelf genoodzaakt om enkel een voorstel met een degelijke software en loadbalancing uit te werken.
Een slimme laadpaal gaat in zijn meest basale vorm ervoor zorgen dat het laadvermogen geen belemmering vormt op andere elektronische activiteiten in de firma/thuis. Als er minder vermogen beschikbaar is dan gaat volgt de laadpaal in minder opladen. Dit is natuurlijk een heel primaire vorm van “slim” laden. Met een goed uitgekiende software kan er hier op voorhand geanticipeerd worden en samengewerkt worden met andere systemen.
AC of DC lader
De meest gekende laadpalen zijn natuurlijk de AC laadpalen met een maximum laadcapaciteit tot 21 KWh. Voor plaatsen met veel passage kan een DC (snellader) laadpaal interessant zijn.
Laadpalen voor de medewerkers thuis en op de firma zijn AC laders de meest courante vorm. Daar er zowel thuis als op de firma meestal een lange periode kan geladen worden, streeft de DC lader zich hier uit de “markt”. Naar investeringsmodel zijn beide zeker mogelijk om te bekijken.
Billing
Laadpaal, kabel, auto en voor wie is de factuur? Een vaak gestelde vraag, met een klinkklaar antwoord. Door he gebruik van slimme laadpalen kan dit bepaalt worden zoals de klant (eigenaar van de paal) wil.
Hier kan gewerkt worden met een laadkaart waarvan de titularis van de kaart een bedrag betaalt per KWh, of het kan met een QR code, white label kaart voor klanten of medewerkers. Tot zelfs korting per individu in het systeem. De mogelijkheden zijn legio.